Fyll ut skjemaet nedenfor eller ring: 22 35 25 05

Undervalg +

Hjem / Våre tjenester / Hull i tennene / Fjerne karies uten bor

Fjerne karies uten bor

Karies forsvinner ikke av seg selv
Hvis et kariesangrep har trengt gjennom emaljen og inn i tannen, må bakteriene og det syke tannvevet tas bort før hullet kan repareres. Om man ikke reparerer hullet kommer bakteriene inn til pulpa, og etter hvert blir områdene ut mot benet infisert.

I mer enn hundre år har boret vært det vanligste hjelpemiddelet for å fjerne karies. Nå for tiden kompletterer vi noen ganger med en ny alternativ metode.

Les mer om hvordan behandlingen foregår>>

Ny skånsom teknikk
Et middel som kan løse opp kariesangrepet uten å påvirke den friske tannen i det hele tatt, dryppes ned i hullet. Dråpen er så skånsom mot tannen, sammenlignet med boret, at man i blant ikke en gang trenger å bedøve tannen. Du får selvfølgelig være med på å bestemme om du likevel vil ha bedøvelse.

Vi rører forsiktig rundt i tannen med et spesialinstrument. Middelet fører til at bakterier og det syke tannvevet løses opp og løsner. Nye dråper tilføres og snart er all karies borte.

Les om fordeler og ulemper med behandling uten bor >>

Et bra hjelpemiddel i barnetannpleien

I mange år har det heldigvis vært lite hull blant barn. De siste årene har det imidlertid vært observert et stigende antall hull i tennene når barn undersøkes hos skoletannlegen. Årsakene kan være flere; endrede kostvaner, dårlig munnhygiene osv.

Når et kariesangrep er blitt så stort at det må behandles, er det viktig at dette skjer på en så skånsom måte som mulig. Bruk av dråpen har vist seg å være en bra metode for å gjøre behandlingen mindre skremmende for barnet.

loader